„Indexul zgârie-norilor”, un concept controversat lansat de Andrew Lawrence, are la bază ideea că există o legătură directă între momentul construirii celor mai înalte clădiri din lume și debutul crizelor economice.
Publicația Financial Times (FT) dă exemplul celebrului Empire State Building, care a fost inaugurat în 1929, înainte de prăbușirea Bursei de pe Wall Street, sau pe cel al Turnurilor Gemene din New York finalizate chiar în perioada în care orașul se confrunta cu problema unui posibil faliment.
Foto: AFP//Mediafax (Mario Tama)
De asemenea, Burj Khalifa, clădirea devenită recent cea mai înaltă din lume, a „prefigurat” căderea pieței imobiliare din Dubai.
Foto: Facebook//Burj Khalifa
Totuși, precizează sursa citată, legătura dintre aceste evenimente ar putea fi privită și din alt unghi. Marile companii ale lumii, precum Apple, Google și Facebook, și-au construit sedii impresionate prin arhitectura lor. Ar putea fi aceasta, de asemenea, un semn negativ privind evoluția lor viitoare?, se întreabă specialiștii de la FT.
Lawrence argumentează această ipoteză aducând exemplul luxoasei clădiri AOL Time Warner, construită după fuziunea dintre cele două companii (AOL și Time Warner). Chiar Jeff Bewkes, directorul executiv al Time Warner, a declarat că fuziunea respectivă a fost „cea mai mare greșeală din istoria corporației”.
Foto: AFP//Mediafax (Mario Tama)
De altfel, în centrul Manhattanului, sediul „The New York Times” urma să inspire încredere și spirit civic. Totuși, la doar câțiva ani de la inaugurare, publicația americană a fost nevoită să vândă și să se mute într-un alt imobil.
Există însă și excepții, iar dorința unei clădiri impunătoare să nu fie decât o măsură de precauție.
Sediul Apple din California, realizat sub îndrumarea lui Lord Foster, și care amintește de „Odiseea Spațială”, ar putea fi un semn că celebra companie preferă „izolarea” ca formă de protecție. „Compania nu are nevoie să se integreze în peisajul urban, ci rămâne
De asemenea, noul sediul Facebook, gândit de Frank Gehry, va merge pe ideea unui „mini-oraș”, iar Google a cheltuit sute de milioane de lire sterline pentru a-și pune la punct cele două clădiri din San Francisco și Londra.